Climbers Ingatlah 'Lebih Besar Daripada Kehidupan' Mountaineer Charlotte Fox

Spinning Vs Grinding | What Is The Best Cadence For Climbing On A Road Bike? (Mungkin 2019).

Anonim

"Kemudian memulakan malam terpanjang. Dianggarkan bahawa suhu jatuh ke sekitar -40 ° F dan penyebaran angin di Col Selatan di antara Lhotse dan Everest meningkat menjadi 70 mil per jam yang sengit. Kami mempunyai sedikit tidur dan tidak banyak makan atau minum selama dua hari, kami keluar dari oksigen, dan kami baru saja meramalkan gunung tertinggi di dunia. Kami digoreng. Bagaimana kita dapat hidup? "Menulis Charlotte Fox dalam" A Time to Live, Time to Die, "di American Alpine Club Journal pada tahun 1997. Fox meninggal dunia akibat kecederaan kepala akibat jatuh ke bawah tangga di rumah pada 24 Mei, 2018. Beliau berusia 61 tahun.

Artikel itu adalah akaunnya yang dipandu di Ridge Tenggara Everest ketika puncak gunung berapi 1996 yang terkenal memuncak puncak tertinggi di dunia. Lapan orang mati, termasuk pemandu terkenal Scott Fischer dan Rob Hall, seperti yang ditulis dalam buku laris Jon Krakauer Into Thin Air . "Akhirnya, badai, kematian, dan akhbar buruk yang dihasilkan menjejaskan hari yang hebat untuk kebanyakan kita. Sekumpulan orang pergi memanjat, masing-masing dengan sebabnya sendiri. Tidak ada pahlawan atau penjahat, "tulis Fox.

50 Buku Petualangan Terbesar

Walaupun bertahan dengan pendakian yang tragis meletakkannya di mata awam dan membiarkan kakinya dibekuk, kawan-kawannya yang paling dekat berkata dia tidak pernah bercakap tentangnya dan membantah perhatian media. Fox telah meramalkan lima daripada puncak 14 8, 000 meter di dunia-dan merupakan salah satu daripada sedikit wanita Amerika untuk mencapai kiraan ini. Beliau menamatkan tiga tiga Gasherbrum pertama, Cho Oyu, dan Everest-pada tahun 1996, dan dia adalah wanita Amerika pertama yang mendaki tiga puncak 8, 000 meter pada masa itu. Dua yang terakhir datang dua dekad kemudian-Manaslu pada 2016 dan Dhaulagiri pada 2017. Dan dia masih mengenakan bayaran. Pada musim bunga 2018, dia cuba Baruntse 7, 000 meter di Nepal.

Berkembang di Greensboro, NC, kehidupan Fox di pergunungan adalah pilihan yang disengajakan-dan dia menerimanya pada setiap kesempatan. Di antara puncak yang jauh, dia didedikasikan untuk meneroka halaman belakangnya sendiri. Dia telah memanjat semua 54 Colorado, atau 14, 000 kaki puncak, lencana kehormatan dalam negeri asal angkatnya dan seterusnya. Dia telah mengabdikan 30 tahun hidupnya ke rondaan ski di Aspen dan Telluride. Dia akan tidur pada pukul 8:30 malam pada waktu paling awal untuk bangun 4 pagi untuk bekerja sebelum mengepung bom salji dan membantu menjaga pemain ski selamat sebagai EMT. Pada musim panas, dia adalah pendaki batu yang gemar dan suka bersosial dan menjadi tuan rumah pihak.

The 25 Most Adventurous Women of 25 Years Past

"Dia ketawa awak dapat mendengar satu batu lagi, " kata rakan dan jurugambar Ace Kvale yang lama. "Dia mempunyai kekacauan dan lukisan ini. Dia sangat lucu. Ia sentiasa seperti 'Charlotte di sini!' walaupun anda belum melihatnya lagi. "Kemurahan rahsianya hanya direalisasikan sepenuhnya selepas kematiannya, ketika kawan-kawan berkongsi kisah mereka tentang sokongan peribadi Fox dalam masa-masa yang diperlukan. Kvale berkata: "Dia sangat murah hati, dalam banyak cara. Kami mula membandingkan cerita dan menyedari, 'Oh, dia juga membantu anda?' Dan dia selalu teringat untuk menghantar saya kad hari jadi-selama 10 tahun. "

Selain daripada pengalaman pahit Everest, dia mengalami banyak kerugian sepanjang hidupnya. Bekas suaminya, Reese Martin, terbunuh dalam kemalangan parah pada tahun 2004. Dan bekas teman lelaki, Mark Bebie, terbunuh dalam pendakian es pada tahun 1993. "Saya fikir (kematian suaminya) memukulnya dengan keras, " kata sahabat Jordan Campbell, yang telah mendaki gunung dengan Fox dan Martin di Pas Kemerdekaan di Colorado. "Saya tidak pasti sama ada dia benar-benar kembali kepada diri sendiri, selepas itu. Tetapi dia masih mama gunung Colorado yang terkenal, menghormati semua orang. "

Peringatan untuk Fox dirancang di Aspen pada tarikh yang belum dilepaskan.

Di sini, dia diingati oleh masyarakat pendakian.

Conrad Anker, alpinist terkemuka: "Charlotte Fox menyukai gunung-gunung. Bagaimana dia pernah menemui mereka dari tempat dia dibesarkan di North Carolina masih menjadi misteri, namun semangatnya untuk lembah, rabung, dan puncak landskap semulajadi menunjuk pada cinta yang dimilikinya untuk tempat-tempat liar. Dia tahu apa yang dikehendakinya dalam kehidupan dan difokuskan untuk membuat mimpi itu menjadi kenyataan. Pendakiannya di Himalaya menjangkau beberapa dekad dan mencerminkan pemacunya untuk mendaki pengalaman itu. Ia adalah detik-detik yang dia hidup. Untuk berada di tempat yang liar dengan kawan-kawan. Dia tidak pernah menjadikan dirinya sebagai pendaki elit, tetapi latar belakangnya dalam rondaan ski dan Himalaya adalah bukti bahawa dia adalah antara yang sedikit. Saya akan sentiasa ingat Charlotte menghirup Coke untuk sarapan pagi (ia adalah perkara selatan) dan menangkap dengan ketawa dan beberapa ucapan yang baik tentang suku kita yang selalu mengingatkan kita betapa sedikitnya kehidupan yang dihabiskan untuk mengejar kejayaan. "

Phil Powers, Ketua Pegawai Eksekutif, American Alpine Club: "Charlotte Fox naik lima puncak 8, 000 meter dan sentiasa bersedia untuk hari pendakian yang hebat atau keturunan ski yang curam. Dia mengabdikan diri kepada kawan-kawannya yang luas dan mendaki rakan kongsi. Charlotte berkhidmat di papan kedua Access Fund dan American Alpine Club. Beberapa kali kembali memanjat seperti yang dilakukan Charlotte. "

Jordan Campbell, alpinist, pembikin filem, pengasas Ramro Global: "Charlotte Fox lebih besar daripada kehidupan-sementara kami yang lain memasuki air, dia meminum gelombang. Dia memberitahu kami untuk berhenti bercakap tentang impian kami dan bahawa kami hanya perlu untuk mendapatkan selepas itu-sekarang. Kehidupan gunung yang diilhamkannya adalah campuran cinta, persahabatan, kebakaran, humor, dan heroik yang hebat, yang menjadikan kita yang terbaik. Dia mempunyai kemenangan dan tragedi yang ditenun sepanjang tahun-tahunnya di puncak 8, 000 meter, bermain ski di kawasan pedalaman, mendaki gunung, dan hubungannya. Fox benar-benar didorong dan dia cukup kuat untuk menyokongnya

.

sebagai pengawal ski Aspen pada pertengahan tahun 2000-an, dia bangun setiap pagi pada pukul 4 pagi sambil mengangkat berat dan rondaan subuh pada pukul 6 pagi di Gunung Snowmass. Akibatnya, dia memberitahu saya lebih dari satu kali bahawa jika dia tidak tidur di atas katilnya pada pukul 8:30 malam (untuk perbarisan perbarisan pada hari berikutnya), dia 'marah.' Charlotte adalah ketua pendaki Amerika Utara pada awal dan tidak pernah berubah atau mengubah kursus. Kami sentiasa kagum dengan Fox dan kehidupan yang diterajuinya

.

lubang dalam hati kita menganga. "

Ace Kvale, jurugambar dan pendamping kepada Desert Dawg: "Kami telah melalui banyak bersama; hidup dan suka, dan kehilangan banyak kawan. Dia selalu mempunyai anjing-anjing kooky yang dia cuba berlatih. Dia sangat murah hati. Dia sangat diam-diam membantu orang yang memerlukan, jika mereka mempunyai kecemasan keluarga, atau apa sahaja yang sedang berlaku. Dia selalu mempunyai hospitaliti Selatan itu juga. Walaupun persahabatan kami berubah sejak bertahun-tahun, dia selalu menghantar saya kad hari jadi. Dia benar-benar didorong dan mempunyai etika kerja yang luar biasa. Dia juga mempunyai etika ski yang luar biasa untuk bangun setiap hari dan memandu ke kawasan pedalaman ski. Rondaan ski memberi dia kerjaya, yang berada di pergunungan dan memberi kembali, dan membantu orang yang memerlukan. "

Kristen Hughes, rakan lama mendaki: "Satu hujung minggu di Indian Creek akhirnya kami bertemu. Kami berdua mempunyai van VW. Kami berdua mempunyai makmal. Dan kami berdua memanjat, bersenjata, dan berjalan kaki. Kami menjadi sahabat cepat. Saya benar-benar tidak berfikir banyak mengenai senarai panjang pencapaian gunung. Apa yang saya tahu ialah saya mempunyai teman main baru. Dan anjing kami juga terkenal. Dia sanggup memberi '110 peratus tidak peduli apa yang kami naik, mendaki, atau bermain ski. Dia selamat, pepejal, dan kami banyak ketawa! Ini adalah kriteria utama saya untuk rakan kongsi yang baik dalam jenayah. Dia seorang kawan yang bersemangat, hadir, dan menerima, yang sentiasa mengambil masa untuk memanggil, menghantar e-mel, bersama-sama dengan anda untuk mengejar, memeriksa, dan menikmati ketawa. Dia mempunyai banyak kawan, termasuk 'saudara perempuannya', YaYas di Aspen, kepada yang lain yang bernasib baik untuk dimasukkan ke dalam saudara perempuannya. "

Lydia Bradey, pemandu gunung, wanita pertama memanjat Everest tanpa oksigen tambahan (1988): "Ketika Charlotte Fox tiba di ekspedisi Dhaulagiri yang kami kongsi tahun lalu (2017) dia sepertinya lupa - dia bahkan lupa untuk datang ke yang pertama (penting) taklimat ekspedisi di Kathmandu! Selepas beberapa hari saya fikir dia akan mendapat saraf semua orang. Ia adalah testimoni kepada wanita yang luar biasa ini bahawa dia memenangi semua orang dalam perjalanan! Semua orang suka atau memuja dia. Rakan saya membimbingnya apabila dia mengalami serangan asma yang serius - pada 8, 000 meter. Dia tidak dapat bernafas, tetapi menyerahkan bekas yang telah dianjurkan dengan doktor kami dengan adrenalin. Ketenangan itu dalam menghadapi peristiwa serius yang mengancam nyawa telah terbukti sekali lagi di kem pangkalan di mana dia mengalami kambuh. Wanita ini kuat dan boleh memberi keutamaan kepada hidup! Saya berharap dia boleh hidup selama-lamanya, dia menunjukkan kepada kita bagaimana untuk hidup dan hidup dengan kekuatan anda! "

18 Orang yang Paling Pengembara di Dunia Right Now

Melissa Arnot Reid, wanita Amerika pertama yang menghadiri sidang kemuncak dan bertahan hidup di Everest (2016): "Charlotte adalah orang yang tidak sabar-sabar mengejar cintanya untuk mendaki. Hakikat bahawa dia terus mengikuti impiannya sepanjang hidupnya sangat menginspirasi dan selalu membuat saya merasa gembira untuk mengetahui dia berada di luar sana. Komuniti itu kehilangan seorang manusia penting-seseorang yang melakukannya semata-mata kerana cinta itu. "

Ben Ayers, Pengarah Eksekutif Yayasan dZi, yang menghidangkan komuniti terpencil di Nepal: "Charlotte juga memberikan kembali kepada gunung dan masyarakat yang memberi inspirasi dan, dalam banyak cara, menamakannya. Pada pendakian Gunung Elbrus baru-baru ini, dia menaikkan $ 10, 000 untuk kerja kami di Nepal. Dia sentiasa memikirkan orang lain, walaupun ketika mengejar matlamatnya sendiri. "

Kit DesLauriers, pendaki ski, orang pertama yang meluncur di Seven Summits: "Satu perkara yang saya paling teringat tentang Charlotte adalah sikapnya untuk membincangkan drama '96. Beliau berada di atas pentas di MountainFilm event di Mountain Village sedikit dan bertugas membincangkan tetapi dia memegang jawatannya untuk tidak masuk ke dalam yang dikatakan dia-yang mengatakan siapa-siapa-apa yang salah. Saya teringat terkesan dengan sikapnya yang tidak berbelah bahagi. "

Kim Havel, pendaki ski: "Saya sangat menghargai sokongan Charlotte terhadap wanita di pergunungan. Dia dan saya mempunyai ikatan istimewa sebagai wanita yang mempunyai semangat yang hebat untuk bukit-bukit yang besar dan dia adalah unik kerana dia secara umumnya seorang cheerleader bagi setiap orang yang telah menceburkan diri atau cuba untuk menjelajah ke ekspedisi besar. Charlotte dan saya pertama kali dihubungkan melalui pengalaman kami di Gasherbrum II. Dia berjaya meramalkan puncak dan pasukan saya tidak berjaya. Tutup tetapi tiada cerut. Kami mempunyai masa yang indah yang mencerminkan pengalaman tersebut dan membangunkan ikatan melalui semangat salingan untuk perjalanan gunung dan penjelajahan dan ski. Dia seorang kekasih luar biasa di luar dan mempunyai api sebenar untuk mendapatkan di luar dan mendapatkan selepas pengembaraan. Dan, dia benar-benar berkembang pesat dan ekspedisi panjang. Dia selalu mempunyai kata-kata semangat yang positif dan melihat setiap kali saya menuju ke perjalanan seterusnya. Dia menyampaikan rasa saudara perempuan yang tidak kelihatan ini dan sokongan daripada seseorang yang tahu apa perjalanan mereka dan kedalaman yang mereka ambil, khususnya wanita. Dia seolah-olah mempunyai pandangan dan dorongan ini dengan banyak wanita yang berada di luar sana mencari kedamaian dan pertumbuhan yang besar dan menyediakan kita dengan usaha lain di raksasa atau ski di Ophir atau mengembara di tempat lain. Dia mencapai begitu banyak dan masih begitu kuat. Charlotte menyingkirkannya dengan senyap-senyap, dari keghairahan sebenar yang mendorong peminat gunung, dan saya sangat menghormati itu. "

menu
menu