Kehidupan dan Kematian Pendaki Gunung Hayden Kennedy

Suspense: The Dead Sleep Lightly / Fire Burn and Cauldron Bubble / Fear Paints a Picture (Mungkin 2019).

Anonim

Pada 7 Oktober, Hayden Kennedy, 27, dan Inge Perkins, 23, dua atlet gunung yang paling berbakat bagi generasi mereka, memutuskan untuk mendaki ke arah Montana yang memaksimumkan Range Madison untuk ski Imp Peak, yang paling terkenal, sidang kemuncak 11, 202 kaki yang memberkati ed dengan couloir yang panjang, sempurna dipotong. Imp sering memegang salji yang lembut, awal musim walaupun daun masih menjadi emas di lembah. Penduduk tempatan yang paling tegar melekat lebih dekat ke bandar, tetapi Kennedy dan Perkins tidak pernah menjadi jenis untuk sidang kemuncak yang mudah. Mereka juga sangat cinta, dan telah berpindah ke Bozeman berdekatan bersama dua bulan sebelum ini, jadi mungkin mereka mahu mempunyai gunung untuk diri mereka sendiri untuk hari itu.

Dalam kegelapan yang dahsyat, Kennedy dan Perkins meletak kereta dan mendaki enam batu. Apabila mereka memukul salji, mereka tetap memanjat kulit ke dasar ski mereka dan mula meluncur di kaki salju yang segar untuk sampai ke pangkalan serbuk Imp- pelongsor penuh. Mereka tidak naik jauh apabila mereka melepaskan longsor. Papak 150 kaki lebar, panjang 300 kaki, dan sehingga dua kaki jauh dilepaskan di atasnya. Apabila ia berhenti untuk berhenti, Kennedy mendapati dirinya dikebumikan ke dadanya. Perkins tidak dapat dilihat.

Merayakan The Greats: 2017 Kematian Selebriti

Kennedy mengekspresikan dirinya sendiri dan dengan penuh kesal memburu kucar-kacir, menggali dengan sekop yang dilipat, dengan harapan dia dapat menemuinya. (Perkins mempunyai transceiver avalanche, tetapi dalam ranselnya dimatikan.) Setelah mencari tiga jam tanpa sia-sia, terkena kesedihan, Kennedy menyerah dan keluar bersendirian.

Dia memandu ke apartmen pasangan itu di Bozeman dan menulis surat 16-muka surat yang gelap yang memasukkan arahan terperinci ke tempat tempat dia mencari dalam slaid, ditandai dengan sekopnya dan menyiasat seperti kubur sementara. Dia kemudiannya membunuh dirinya dengan overdosis pada campuran ubat penghilang rasa sakit dan alkohol.

Kematian melanda masyarakat pendakian, tidak ada orang asing untuk tragedi, terutamanya keras. Walaupun kedua-duanya adalah duta jenama, Kennedy dan Perkins bukan pendaki pro biasa dan pemain ski untuk membuktikan diri mereka di alam liar. Sebaliknya, mereka adalah sebahagian dari generasi baru yang dibangkitkan di bandar-bandar gunung di mana pendakian dan ski adalah perkara yang anda lakukan-cara anak-anak Amerika lain bermain bola sepak atau bola sepak. Mereka adalah sebahagian daripada keluarga orang yang berpikiran sedemikian rupa, dan kejutan yang mengejutkan dan kesedihan dari komuniti luar hanya menjadi semakin rumit apabila ibu bapa Kennedy membuat kenyataan awam tentang kemalangan itu, dengan mengatakan dengan penuh keberanian bahawa mereka menerima pilihan Kennedy untuk mengakhiri hidup dia. Walaupun pendaki dan pemain ski terlalu sering binasa "melakukan apa yang mereka sayangi, " ini berbeza.

"Saya tidak tahu jika kehilangan dia ke pergunungan akan lebih baik, " kata Patrick Pharo, pendaki yang berpangkalan di Denver dan rakan Kennedy. "Ia agak kurang tragis, saya fikir."

Segala-galanya dalam kehidupan Kennedy membariskan dia untuk menjadi salah satu alpinis yang paling terkenal di dunia. Bapanya, Michael, telah membuat nama untuk dirinya sendiri di pergunungan dengan menyelesaikan, antara lain, pendakian pertama wajah timur laut Nepal Ama Dablam. Beliau juga merupakan editor majalah Climbing di tahun-tahun keemasannya, dari tahun 1974 hingga 1998, dan kemudian menghidupkan semula gelaran Alpinist yang dikasihi pada tahun 2009. Ibu Kennedy, Julie, mengasaskan Festival Filem Pengembaraan 5Point di Carbondale, CO.

"Saya tidak tahu jika kehilangan dia ke pergunungan akan menjadi lebih baik, " kata seorang rakan Kennedy. "Ia agak kurang tragis, saya fikir."

Pada pertengahan 2000-an, Kennedy menjadi perlawanan di puncak-puncak di Carbondale, dan di sekitar pejabat Pendakian, di mana dia bertemu dengan Calvin, Chris Van Leuven, yang baru saja menyelesaikan satu dekad yang menjalani kehidupan tembok besar di Yosemite. "Saya kagum betapa dia mahir di usia muda, " kata Van Leuven. "Ketika dia masih remaja, dia telah menyelesaikan laluan di Colorado dan Utah yang mewakili pencapaian sepanjang hayat untuk pendaki setiap hari."

Pada tahun 2008, Van Leuven dan Kennedy, bersama dengan Jonas Waterman, menetapkan pemandangan mereka di salah satu laluan paling sukar di El Capitan: El NiƱo, teka-teki dinding besar yang mengharungi dengan bahagian yang panjang pendakian terdedah tanpa sebarang tempat untuk melindungi perlindungan. Pada usia 18 tahun, Kennedy yang kuat dan mesra melepaskan dua doktor haiwan Yosemite yang lebih tua dengan keyakinannya yang berani. Pada satu ketika, Kennedy mendaki padang yang panjang di atas kedua, dan Van Leuven berpaling kepada Waterman dan berkata, "Di sini kita melihat masa depan mendaki."

Ramalan itu membuktikan benar sebagai Kennedy menumpuk serentak kenaikan yang mengagumkan. Pada tahun 2012, beliau membantu menubuhkan laluan baru ke arah timur timur K7 dan satu di wajah selatan Ogre I, kedua-duanya di rantau Karakoram Pakistan. Beliau juga mempelopori berpuluh-puluh laluan sukar di rumah. Walau bagaimanapun, pencapaian Kennedy yang paling terkenal dalam alpinisme adalah salah satu laluan sukan yang paling terkenal, Compressor, di Cerro Torre di Patagonia. Barisan yang berjalan lurus sehingga batu menara granit yang tinggi, telah menjadi sumber kontroversi sejak tahun 1970, ketika Itali Cesare Maestri mengangkut, melalui sistem tali, pemampat berkuasa gas 200 pound (sehingga namanya). Sepanjang perjalanannya, dia menghidupkan lebih daripada 400 bolt yang menjadikan puncak itu, yang hanya mendakwa Maestri telah mendaki pada ketika itu, jauh lebih mudah.

Banyak peminat menyaksikan Pemampat sebagai cedera sedih pada salah satu kemuncak yang paling sukar dan ikonik dunia dan telah membincangkan memotong perkakasan. Sekali, ancaman untuk berbuat demikian nyaris meletus dalam kerongkong dengan pemandu profesional Cerro Torre. Pada tahun 2012, Kennedy dan Kanada Jason Kruk memanjat Pemampat dengan penggunaan bolt minimum, dan, pada sidang kemuncak itu, memutuskan untuk mengambil tindakan. Mereka mengalihkan lebih daripada 100 keping perkakasan apabila mereka turun.

"Mereka pada dasarnya telah memulihkan Cerro Torre ke tempat yang sepatutnya sebagai salah satu daripada puncak-puncak yang paling sukar dicapai di dunia, " kata Matt Samet, editor pendakian semasa, "dan mereka menegaskan apa yang harus dilakukan alpinisme: cara yang adil dan menghormati objektif."

Kennedy dan Kruk ditangkap secara ringkas oleh polis dan mengambil haba dari beberapa penjuru masyarakat pendakian, tetapi mereka menganggap laluan mereka sebagai "cara yang adil" pendakian Compressor pertama, tidak selesai untuk ego tetapi untuk rasa gaya. Semakin, gaya itu menjadi paling penting kepada Kennedy. Dia menghindari kegembiraan media sosial, dan walaupun pada tahap tertinggi sukan itu, dia bermain kejayaannya, malah menikmati kehidupan di "Sweet Melissa, " vannya, memanjat kegembiraan itu, dan menulis untuk Alpinist, Rock + Ice, dan mendaki blog.

"Hayden adalah salah satu daripada orang-orang yang tidak percaya itu, dan juga memanjat syaratnya sendiri, " kata Samet, "tidak ada semburan, tidak ada hype, sedikit media yang mungkin, hanya mendaki."

Kennedy juga memecahkan cetakan memanjat dengan jatuh tanpa cinta dan melakukan perkara itu, sesuatu yang jarang berlaku di dunia di mana perhubungan sering mengambil tempat duduk belakang untuk tujuan gunung. Perkins, seorang penduduk Bozeman, menandakan beberapa pendakian paling sukar di Rockies. Dia tahu Montana's Madison Range dengan baik, juga, dengan ski bersiar-siar merentasi puncak tertinggi pada tahun 2015, di mana dia pertama kali meluncur rantai di Imp Peak.

Kennedy's love for Perkins intensified as he evolved as a climber who was never interested in sport as a business or brag-fest. Dalam sekeping surat yang ditulisnya di laman Evening yang dihantar kurang dari dua minggu sebelum kematiannya, dia mengingatkan tentang pendakian di Mexico dan meratapi kehilangan dua rakannya, Justin Griffin dan Kyle Dempster, yang musnah dalam insiden berasingan di Himalaya. Dalam satu petikan yang banyak disebutkan, dia menulis: "Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, bagaimanapun, ketika saya melihat terlalu ramai kawan pergi ke gunung hanya untuk tidak pernah kembali, saya menyadari sesuatu yang menyakitkan. Ia bukan sekadar puncak dan pergerakan yang tidak dapat dilupakan. Kawan-kawan dan rakan pendaki masih lagi berlari. Ini adalah realiti yang menyakitkan sukan kita, dan saya tidak pasti apa yang perlu dibuat. Mendaki adalah sama ada hadiah yang indah atau laknat. "

Mungkin Kennedy sedang merenung untuk memulihkan diri dengan pendaki berprofil tinggi untuk menikmati kehidupan dengan atlet sesama gunung. Kematian Kennedy dan Perkins juga mengecewakan kerana mereka membuat kesilapan dalam penghakiman bahawa pendaki kebolehan mereka tidak sepatutnya dibuat. Mereka menyiasat keadaan yang dipersoalkan dan mengabaikan protokol asas dengan tidak memakai dan memeriksa transceiver avalanche mereka. Dan begitu banyak lagi yang membuat kesilapan yang sama tanpa membayar akibat buruk itu. Mungkin tanggungjawab berat itu mendorong Kennedy ke tepi.

"Kematiannya adalah tragedi dalam rasa Romeo dan Juliet klasik, " kata Dougald MacDonald, editor American Alpine Journal . "Saya tidak pernah menyalahkan atau membunuh diri; ia hanya membuat saya sedih bahawa kita tidak akan melihat apa kursus yang mungkin dicatatkannya. Ia sangat mungkin dia mungkin telah mencapai kebesaran dalam sesuatu yang tidak berkaitan dengan mendaki. "

Kennedy dan Perkins akhirnya akan diingati oleh mereka yang paling dekat dengan mereka untuk cinta dan ketawa mereka menyebar di dunia dan untuk komitmen mereka ke gunung di luar tekanan vidim media sosial. Bold mungkin kata yang paling biasa orang-orang yang memanjat dia gunakan untuk menggambarkan Kennedy. "Apabila anda memanjat dengan seseorang, anda mengetahui siapa mereka sebenarnya, " kata Van Leuven. "Jika anda pengecut, anda akan melihatnya. Sekiranya anda berani, anda akan melihatnya. Hayden berani, dan dia melihat keindahan gunung yang mendalam. "

menu
menu